Thursday, October 23, 2014

Definition of Translation

Translation consists of reproducing in the receptor language the closest natural equivalence of the source language message, first in terms of meaning and secondly in terms of style.”

"Terjemahan terdiri dari kegiatan mereproduksi dalam bahasa reseptor kesetaraan alam terdekat dari pesan bahasa sumber, pertama dalam hal makna dan kedua dalam hal gaya."
Translation is the replacement of textual material in one language (SL) by equivalent textual material in another language (TL).”

"Terjemahan adalah penggantian bahan tekstual dalam satu bahasa (SL) kedalam bahan tekstual yang setara dalam bahasa lain (TL)."

“Translation is transferring the meaning of the source language into the receptor language. This is done by going from the form of the first language to the form of a second language by way of semantic structure. It is meaning which is being transferred and must be held constant.”

"Terjemahan adalah suatu kegiatan mentransfer makna dari bahasa sumber ke dalam bahasa reseptor. Hal ini dilakukan dari bentuk bahasa pertama ke bentuk bahasa kedua secara struktur semantik. Hal ini berarti sedang ditransfer dan harus tetap konstan. "

“Translation is rendering the meaning of a text into another language in the way that the author intended the text.”

"Terjemahan adalah menyumbangkan makna teks ke dalam bahasa lain dengan cara yang penulis dimaksudkan teks."

“Translation involves the transfer of ‘meaning’ contained in one set of language signs into another set of language through competent use of the dictionary and grammar, the process involves a whole set of extralinguistic criteria also.”

"Terjemahan melibatkan transfer dari ‘arti’ yang terkandung dalam satu kumpulan tanda-tanda bahasa ke dalam satu kumpulan bahasa melalui penggunaan kompeten kamus dan tata bahasa, juga proses melibatkan seluruh rangkaian kriteria linguistik ekstra."

“Translation is the replacement of a representation of a text in one language by a representation of an equivalent text in a second language.

"Terjemahan adalah penggantian representasi teks dalam satu bahasa dengan representasi dari teks setara dalam bahasa kedua."

Translation is a kind of activity which inevitably involves at least two languages and two cultural traditions.”

"Terjemahan adalah suatu jenis kegiatan yang pasti melibatkan setidaknya dua bahasa dan dua tradisi budaya."

“Translation can be seen as (co) generation of texts under specific constraints that is relative stability of some situational factors and, therefore, register, and classically, change of language and (context of) culture.”


"Terjemahan dapat dilihat sebagai (co) generasi teks di bawah kendala tertentu yang relatif stabil dari beberapa faktor situasional dan, oleh karena itu, daftar, dan klasik, perubahan bahasa dan (konteks) budaya."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home